Agile en Projectgestuurd onderwijs

Leren door doen

Bij Open ICT staat de student centraal. Jij bepaalt wat je wilt leren, op welke manier en met welke mensen. Leren door doen op echte projecten. Geen tentamens, maar steeds weer aantonen wat je hebt geleerd en laten zien in wat je hebt gemaakt. Je staat dus heel dicht bij hoe het er in werkelijkheid aan toe gaat.

Als autodidact kan ik me bij Open-ICT snel ontwikkelen en wordt ik niet geremd door nutteloze kenniscursussen. Ik leidt in jaar twee al een ontwikkelteam voor een klant en vervul daarnaast de front-end rol                                                                                    Twan van den Bor

Verwachtingen

Bij OPEN-ICT wordt er veel van je verwacht. Je hebt veel vrijheid om eigen keuzes te maken. Ieder semester kies je de ICT rol die je wilt vervullen in een ontwikkelteam en naarmate de jaren vorderen mag je zelf het team samenstellen, het onderwerp van studie bepalen en de opdrachtgever zoeken waarvoor jullie aan de slag willen. Bij deze vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. We verwachten van je dat je hard aan het werk gaat en zelf daarbij hobbels kunt overwinnen. Natuurlijk helpen we je daar goed bij. Je krijgt een vaste mentor, die je veel persoonlijke aandacht geeft. Hierdoor krijg je onderwijs op maat, passend bij de keuzes die jij wilt maken.

Echte projecten

Je werkt aan echte projecten met echte opdrachtgevers. De opdrachten maak je dus nooit voor niks. Er zijn altijd mensen die er belang bij hebben dat jij je opdracht op tijd af hebt en kwalitatief goed maakt.

Agile werken

Agile is onder andere een term uit de software ontwikkel industrie en betreft een ontwikkelmethodiek die kort cyclisch is. In zogenaamde korte sprints (2 tot 3 weken) wordt software gemaakt en opgeleverd aan de opdrachtgever.

In dit onderwijs gaan we ook agile werken in korte sprints van 2 weken. Iedere twee weken bedenk je wat je gaat maken en leren en na 2 weken lever je dat op in de sprint demo. Bij de demo laat jij je gemaakte werk zien en daarna start weer een nieuwe sprint.

Aan het einde van de sprint kijk je terug op je eigen ontwikkeling in de retrospective. Ook ontvang je van andere groepsleden en de coach feedback op de door jouw ontwikkelde producten die weer de basis vormen voor het leren in de volgende sprint.

 

 

Vaardigheden

Bij Open ICT werk jij aan het ontwikkelen van 10 verschillende vaardigheden. Deze vaardigheden worden steeds belangrijker in het onderwijs en in de beroepspraktijk, vandaar dat Open ICT deze centraal heeft gezet. Op de ontwikkeling van deze vaardigheden word jij ook beoordeeld. Je geeft aan het einde van elke 10 weken aan hoe jij je hebt ontwikkeld en samen met je mentor bepaal je het niveau in een eindassessment. Wij kennen dus geen tentamens

De vaardigheden die je ontwikkelt in Open ICT zijn verdeeld in 2 groepen: vaardigheden om een goed product te maken en vaardigheden die je professioneel ontwikkelen. Bij het maken van een goed product gaat het om juiste kennis opdoen, een kwalitatief goed product maken, kritisch kunnen oordelen en creatief werken. Je toont deze vaardigheden aan in de producten die jij oplevert.

Bij je eigen professionele ontwikkeling gaat het om samenwerken met anderen, een boodschap overbrengen, plannen, aanpassingsvermogen, proactief handelen en reflecteren. Deze vaardigheid toon je aan terwijl jij je producten maakt. Dit zijn de vaardigheden die je leert in Open ICT en waarop jij dus ook beoordeeld wordt.